Midsommarfest på Hembygdsgården 2019

När majstången var rest började många med fika. En del satt på en filt i gräset.

i

Andra gck runt på gården och smakade på alla de goda hembakade bullarna och kakorna eller besökte fiskdammen. Där kryllade det av godispåsar, som simmade runt och nappade på barnens krokar, så fort de fick en chans. Men varifrån kom alla godispåsar? Från ICA Vallås förstås. Tack för den goda sponsringen.

Under tiden förberedde Ann-Margret Winberg sig inför dansen.
- Hur känns det? Du ser så glad ut?
- Ja, jag tycker det är så roligt att komma hit och spela. Det gör mig lycklig.

Så var det dags för undehållning. Spänningen steg inför det första framträdandet av Snöstorps folkdanslag tillsammans med sina spelmän. In på scenen tågade man i sina vackra dräkter till Gånglåt från Äppelbo. Sedan dansades det Midsommarhambo, Kadrilj från Övraby och General Napoleon.

Därefter var det dags för en mycket intressant mannekänguppvisning och presentation av olika dräkter bland annat från Snöstorp, Breared, Enslöv, Knäred, Stafsinge, Vi fick också se dräkter från Småland, Östergötland,  Värmland, Dalarna, Västmanland och Blekinge. I Sverige finns 840 olika dräkter.

Så kom då det som alla små och stora barn väntat på - dans kring majstången under ledning av föreningens ordförande Lars-Erik Björklund.

Det dansades och lektes till Små grodorna, Så går vi runt kring en midsommarstång, Mormors lilla kråka och till slut RAKETEN!!!!!!!!

Föreningens damer klädda i vackra folkdräkter.

Festen fortsatte vid kaffeborden och kön till fiskdammen var mint 10 meter. Hur skulle man beskriva det som hände? Tradition, glädje, förväntan, umgänge. Nu är sommaren här på riktigt.

Vi tackar föreningens medlemmar, som organiserade hela festen, Ann-Margret Winberg som spelade till lekarna, Snöstorps folkdanslag med spelemän som stod för underhållningen och ICA Vallås som sponsrade fiskdammen. Sist men inte minst: - Tack kära publik. Det är ni som gör att vi tycker det är så roligt att anordna midsommarfesten. Vi ses nästa år igen.

23 Jun 2019