Soppafton 25 april 2015

Ett fyrtiotal personer samlades traditionsenligt  en lördagskväll för att äta en mustig köttsoppa med paj till efterätt. Många personer hade engagerat sig i matlagningen. Någon hade kokat köttet, några hade tärnat grönsaker och ytterligare några hade kokat soppan. Inte nog med att soppan var hemlagad. Brödet var hembakat, äppel- och rabarberpajerna likaså.  Med tanke på hur gott det smakade får man säga: - Ju fler kockar desto bättre soppa.

Ordförande Lars-Erik Björklund var kvällens värd och hälsade gästerna välkomna, läste en vårdikt av Tage Danielsson och höll ett högst personligt tal till fosterlandet, allas vår moder Svea.

Sekreterare Eva Ericson läste en berättelse av Göran Roth som handlade om femtiotalsbonden Hilding och hans framgångar och motgångar i försöken att rekrytera en kvinna till gården.

En av de skickliga kockarna berättade att man  inte alltid har ätit köttsoppa. Det började med nässlor, men det var arbetsamt och ibland hade de inte hunnit komma. Hon tyckte det har varit spännande att få vara med och se hur föreningens traditioner har utvecklats på olika sätt.

Gästerna samlades i tre olika rum i gården, storstugan, dagligstugan och Öppingestugan. Runt de olika borden samtalade man bland annat om varför man sä gärna kommer tillbaka år efter år. De fyra huvudskälen var miljö, mat, tradition och social gemenskap.

Så här sa man:

Miljö

Det är så fin miljö. Det är så mysigt att sitta här.

Mat

Att få äta god mat. Soppa lockar alla. Det är lika gott idag som det var förra gången. Det är både gott och roligt. Dessutom är det skönt att slippa laga maten själv, som någon lite skämtsamt uttryckte det.

Tradition

Det har varit så trevligt alla andra gånger och om det inte skulle bli något mer kommer man att sakna det. Det är viktigt att hålla traditioner levande annars dör samhället ut. Utan historia ingen framtid.

Social gemenskap

Man känner sig alltid så välkommen till Snöstorps Hembygdförening. Där råder gemenskap och trevlig samvaro. Man träffar många glada, olika personer och det är roligt när det kommer nya människor. Mat är alltid godare i glada människors lag.

Kassörens reflektioner

Kassören Tommy Holmgren menade föreningen ges ett berättigande genom att anordna olika aktiviteter. Genom att bli medlem eller besöka hembygdsgårdens olika arrangemang kan man direkt eller indirekt påverka verksamheten och skaffa resurser till föreningen. Man kan se ett djupare engagemang hos vissa och det finns till och med medlemmar som ger ett extra bidrag när man betalar medlemsavgiften.

27 Apr 2015