Våren hälsas på Hembygdsgården

Äntligen efter en lång period av kyla och regn kom våren. Plötsligt grönskar det och blommar. Vilken härlig tid vi har framför oss.

Så var det dags att höra våren välkomnas. Omkring 200 personer samlades på Hembygdsgården, gammal och ung, tyst och pratsam, man och kvinna. En sak hade man gemensamt – förväntan att få höra något vackert och intressant.

Kören Cappella Snöstorp under ledning av Elvira Tufvesson sjöng njutbara, traditionella vårsånger. Publiken njöt av att höra härliga sopraner, altar, tenorer, första basar och andra basar: - Vintern rasat ut… O hur härligt majsol ler… Glad såsom fågeln… Uti vår hage... Sköna maj välkommen. Dessa medryckande melodier och igenkännande texter. Alla var överens om att kören verkligen hjälpte till att fånga in våren tillsammans med det härliga varma vädret.

Årets talare var landshövding Anders Thornberg. Det genomgående temat var demokrati ur olika synvinklar.

• - Rösträtt är ingen självklarhet i alla delar av världen, därför skall vi hylla rösträtten.
  • - Ryssland har stor inverkan på vår säkerhet och Ukraina behöver vårt stöd.
  • - Jämställdhet innebär förhållandet mellan män och kvinnor. bet innebär att kvinnor och män ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter. I Halmstad har vi långt kvar till jämställda löner.
  • - Klimatfrågorna är oerhört viktiga och det är viktigt att vi visar engagemang och ställer om för ett hållbart sätt att leva.

Anders avslutade sitt uppskattade tal genom att citera Hembygdsföreningens devis ”Genom historien mot framtiden” och sedan utbringa ett fyrfaldigt leve för våren.

Därefter samlades man vid en kopp kaffe för att umgås och utbyta tankar. Social samvaro och att vara en modern mötesplats är ett av Hembygdsföreningens mål, vilket kändes väl uppfyllt.

7 May 2024