Frågesport i Edenberga Hembygdsgård 240421

Tretton lag med supportrar, totalt 150 personer från hela Halland, hade samlats på Solbackens Bygdegård, Edenberga i Laholm för att kora länets vinnare i frågesport.

Hembygdskretsar från Laholm i söder till Kungsbacka i norr har från hösten 2023 till våren 2024 haft lokala tävlingar i kunskaper inom olika områden. Det har till exempel handlat om sport, djur och natur, ekonomi, kultur, geografi, historia och språk. Inte bara vinnaren i varje krets utan även det andraplacerade laget var kvalificerade till Hallandsmästerskapet.

De tretton lagen som ställde upp var Södra Halland, Veinge, Ysby, Breared, Söndrum, Fagered, Morup-Stafsinge, Grimeton, Kungsäter, Veddige-Ås-Sällstorp, Förlanda, Släp, Vallda.

Det var en underhållande och trevlig eftermiddag. Man började med frågesporten. Därefter blev den en stunds social gemenskap med fika för att avsluta med under hållning av Niklas och Sylve. Traditionsenligt fanns ett lotteri med många fina vinster.

Tävlingen Tävlingen bestod av 15 frågor och varje fråga hade tre svarsalternativ, A, B, och C, som lagen fick ta ställning till. Efter en minuts betänketid skulle man hålla upp det som man ansåg var det rätta svaret. Därefter redovisades vilket alternativ, som var korrekt.

Så gick man igenom fråga för fråga tills alla femton var genomgångna och det vinnande laget samt de andra- och tredjeplacerade lagen vara utsedda.

Så var det dags………

1. Vilken är Storbritanniens andra största stad? Rätt svar Birmingham. Vallda, Söndrum och Breared hade rätt.
  2. I vilket land har Musk sitt ursprung? Rätt svar Sydafrika. Alla lag utom ett hade rätt.
  3. Vem var kung i Sverige för 200 år sedan? Nu gällde det att komma ihåg vad man lärt sig i skolan. Rätt svar Karl XIV Johan. Fjorton lag hade rätt.
  4. I vilken stad föddes Elvis Presley? Nio lag svarade fel.
  5. Ishockeylandslaget Tre kronor första året? Endast ett lag svarade rätt och det var Vedddige som dessutom hittills hade svarat rätt på alla frågor. På andra plats med fyra rätt låg låg Fagered och Grimeton.

Så fortsatte frågesporten med olika ämnesområden och varierande resultat. Många åhörare försökte svara på frågorna och man var överens om att de över lag var svåra.

Här följer resten av frågeområdena. Astrid Lindgren och Vi på Saltkråkan, textilhantverk, fotboll, bilar, Röde Orm, vinet Amarone, Sveriges första kvinnliga kyrkoherde, Abba första album, världens första jetdrivna passarplan.

Efter ett par utslagsfrågor blev resultatet följande; etta Fagered , tvåa Veddige-Ås-Sällstorp och trea Veinge. Ett stort grattis till pristagarna. Naturligtvis fick de placerade lagen fina priser.

Efter en stunds paus med fika var det dags för Niklas och Sylve att mata publikan med sång, musik och skämt. Det var fantastiskt roligt och njutbart. Avslutningen var också höjdpunkten med ”Stad i ljus” framförd på ett otroligt musikaliskt, men också ironiserande sätt. Varje sekund var njutbar.

Ett stort tack till arrangörerna för en väl genomförd kulturträff. Till hösten ser vi fram emot nya lokala frågesporter, som i sin tur kommer att leda till ett nytt hallandshembygdsmästerskap.

25 Apr 2024