Kulturafton i Halmstads hembygdskrets

Efter två pandemiår, då hela Sverige gått på sparlåga, var det äntligen dags. Drygt 100 personer samlades i Slättåkra bygdegård där Kvibille Hembygdsförening stod som arrangör för årets första kulturafto

Kvällen inleddes med sång och gitarrspel av Edward Johansson. Härlig countrymusik fick åhörarna att nynna med och klappa händerna i takt. Vi fick höra musik av Gunnar Wiklund. Elvis Presley, Tom Jones, Little Richard   och Willie Nelson.

Vem kände till exempel, inte igen Tuti frutti, Kiss me quick, Don’t be cruel och The green, green grass of hom

Efter fika var det dags för tävlingen. Sju la vgar anmälda. Dessa var Breared, Eldsberga. Enslöv. Getinge. Kvibille. Snöstorp och Söndrum. För varje fråga fick lagen en minut på sig att komma med rätt svar av tre alternativ. För att göra det extra spännande fick man informationen: - ” Tio sekunder kvar” och därefter kommandot:  - ” Ugglorna upp!” Och blixtsnabbt skulle man räcka upp en skylt med något av alternativen A, B eller C.

Fråga 1
Hur många vildsvin sköts i Sverige säsongen 20-21? Rätt svar: - 159 000. Inget lag hade rätt.

Fråga 2
Vem uppfann glödlampan? Rätt svar:- Heinrich Göbel. Inget lag hade rätt!

Fråga 3
Vilket djur kan man inte hitta i en julgran? Rätt svar: - Fästing. Alla lag hade rätt.

Så fortsatte det med alla femton frågorna. En del upplevdes som lätta och andra som svåra. Ibland hade ett lag rätt och ibland fyra eller tre eller två eller tre osv. Till slut fanns en segrare och det var Kvibille med 11 poäng följda av Breared. Eldsberga och Söndrum på 8 poäng.

Nästa kulturafton

Nästa kulturafton kommer att äga rum i Snöstorps församlingsgård den 25 oktober klockan 19.00 anordnad av Eldsberga Hembygdsförening.

1 Oct 2022